by Martin Koekenberg
Share
Er zijn verschillende mogelijkheden om je mailings nog makkelijker en slimmer te maken. Eén manier is door gebruik te maken van van tags in je (verzend)lijsten. Wat tags zijn en welke voordelen tags je bieden lees je in dit blog!
Wat zijn tags in ActiveCampaign?
Tags kun je gebruiken om aanvullende informatie of kenmerken aan contactpersonen in je mailinglijst toe te kennen. Op die manier kun jij je mailinglijst specificeren en zo je boodschappen afstemmen op de behoefte van de ontvanger.
Zodra iemand bij jou iets heeft gekocht of een dienst bij je afneemt, kun je dit contact de tag ‘klant’ geven. Heeft een contact zich ingeschreven voor een marketingcursus? Dan geef je dit contact de tag ‘interesse in een marketingcursus’. Op deze manier kun je al jouw contacten segmenteren en alleen de geïnteresseerde informatie sturen over de marketingcursus. Zo voorkom je dat mensen informatie ontvangen waar ze geen interesse in hebben en hun interesse verliezen!
Goed om te weten is dat contacten op je e-maillijst meerdere tags tegelijkertijd kunnen hebben. Je kunt bijvoorbeeld een e-mailcampagne verzenden naar alle contacten met de tag “Interesse in product/dienst X” of een automatisering activeren wanneer contacten een specifieke tag hebben.
Om je op weg te helpen geven nemen we je stap voor stap mee in een voorbeeld uit ons webinar over ActiveCampaign. Wanneer iemand zich aanmeldt voor ons gratis webinar komt hij automatisch in een reeks opvolgende e-mails terecht. Mensen die hier interesse in hebben, ontvangen deze vooraf ingestelde e-mails dus alleen!
- Deelname bevestiging
- Link naar webinar
- ‘Bedankmail’ of ‘We hebben je gemist’
- ‘Start je gratis trial’
Voordelen van tags aan contacten toevoegen
De tags kun je toevoegen of verwijderen op basis van het gedrag van je contacten. Denk bijvoorbeeld aan hoe vaak ze je nieuwsbrief openen of website bezoeken. Dit geeft jou de mogelijkheid om nog specifiekere segmenten te maken en verfijnde targeting toe te passen!
Daarnaast kun je ook e-mails schrijven met conditionele content. Op basis van een bepaalde verzendvoorwaarde, geef je jouw mailprogramma de opdracht om bepaalde berichten wel of niet te tonen. Voor de lezer met tag X is deze content wel zichtbaar, maar voor de lezer met tag Y wordt deze content weggelaten.
Het grote voordeel hiervan is dat jouw e-mails voortaan nog beter aansluiten op de behoefte van je ontvanger en dat zie je terug in de resultaten van je toekomstige campagnes.
Aan de slag met tags in je mailinglijst
Wil je meer leren over tags of hoe jij jouw mailinglijst het best inricht? Laat je inspireren door onze gratis whitepaper! Een complete handleiding voor het optimaliseren van jouw mailinglijst.
Kom je er zelf toch niet helemaal uit? Wij kijken graag met je mee naar de mogelijkheden! Neem gerust contact met ons op en we bespreken jouw situatie onder het genot van een heerlijke kop koffie.
BLIJF OP DE HOOGTE